Onthoud login:

Registreer nu
Waarom registeren?

Evenementen

Presentatie Be More & Ready 4 Life
21 mrt 2010Meer...
Be More Ultra Tour
24 mrt 2010Meer...
Be More Ultra Tour - eindfeest
28 mrt 2010Meer...
Informatieavond Utrecht
15 apr 2010Meer...

Nieuws

Be More Ultra-Tour 2010
3 mrt 2010Meer...
Inspiratieavond 17 maart
26 feb 2010Meer...
Vakantiebeurs 2010
5 jan 2010Meer...
Nieuwe prijzen 2010
1 jan 2010Meer...
Eerste Discover-reizen een feit
23 dec 2009Meer...

nlBCG-vaccin

schermafbeelding

Hallo!

In mei ga ik voor een maand aan de slag bij het project Back 2 School. Daarna ga ik nog 2 maanden rondreizen door Zuid Afrika. Bij de GGD raadde ze me aan allereerst een mantouxtest te doen en mogelijk daarna een BCG vaccin. Ik weet echter niet zo goed of ik zo'n BCG vaccin wil. Ik begreep namelijk dat je vervolgens alleen nog maar op Tuberculose getest kunt worden dmv een longfoto. De kosten hiervan liggen een stuk hoger dan de kosten die aan een mantouxtest zitten. Zijn er andere (oud) vrijwilligers die dit vaccin wel of niet gehaald hebben? Waarom wel/niet? En weet iemand hoe hoog het risico op Tuberculose is? Ik hoor het graag! 

Groetjes Dore 

sorteer: laatste reactie descending Reacties - BCG-vaccin

schermafbeelding

Hoi Dore,

Ik ga over 3 weken voor 2,5 maand naar Uganda voor Be More. Ik heb geen BCG genomen omdat dit bij volwassenen maar 50% bescherming geeft. Het risico op TBC is weliswaar wel aanwezig, maar de incubatietijd is +/- 2 maanden. Je kunt daarom veel beter bij de GGD een mantoux test laten doen, dit doe je voor vertrek en 2 maanden na terugkomst. Mocht je dan sporen van TB in je bloed hebben, kunnen ze direct een passende behandeling opstellen. Het kost overigens 20 euro.

groetjes,
Annemoon

Reactie van Annemoon op 8 feb 2010 at 15:38
schermafbeelding

Hoi!

Ik heb zelf ook pas contact gehad hierover met de GGD.  De GGD raadde me echter aan om wel een BCG vaccin te nemen. Ze vertelden dat Zuid-Afrika een van de landen is waar TBC het meest voorkomt. Tevens schijnen daar soorten van het virus te zijn die niet meer goed behandeld kunnen worden. Ze zijn dan resistent tegen het antivirus. De inenting moet je wel minimaal 2 maanden voordat je vertrekt laten zetten. Ik vertrek al over 10 dagen, dus ik laat enkel een mantoux test van te voren en bij terugkomst doen.
Mijn huisarts (waar ik me verder heb laten inenten) raadde enkel een mantoux test aan, maar de GGD was van mening dat huisartsen niet altijd voldoende zijn geinformeerd.
Ik ben helaas te laat, maar anders had ik het denk ik wel laten doen. Beter voorkomen dan genezen toch? En zeker als genezing zo moeilijk kan zijn.

Groetjes Tamara

Reactie van Tamara Parren op 8 feb 2010 at 18:20
schermafbeelding

Hoi!
Zo zie je maar weer dat ze overal iets anders aanraden. Ik ga half maart voor twee maanden naar Port Elizabeth en de GGD raadde mij aan om een mantoux test te laten doen voor ik vertrek en na terugkomst. Het is handig als je langer dan drie maanden verblijft of in risicovol gebied.
Het komt er wel veel voor en zo kunnen ze uiteindelijk als je terug bent ook een passende behandeling starten gericht op het opgelopen virus. Met de test na terugkomst weten ze in ieder geval met zekerheid dat je het daar hebt opgelopen. Op www.vaccinatiesopreis.nl kun je ook lezen dat de meeste mensen die besmet zijn niet ziek worden. 
Succes!

Reactie van Nadine op 8 feb 2010 at 20:05
schermafbeelding

Hallo,
eerst even iets recht zetten.Tuberculose wordt veroorzaakt door een bacterie! I.P is elke variant goed te behandelen.Kijk even op de site van KNCV Tuberculosefonds, heldere informatie, ook over besmettingsrisico,s en preventie.(voor verschillende landen.) 
Het is idd van de gekke dat er zoveel verschillende tegenstrijdige adviezen worden gegeven.
Groet.

Reactie van Hermien Roddenhof op 10 feb 2010 at 19:48
schermafbeelding

Ik heb zelf de BCG vaccinatie gehad voor Zuid Afrika, dit hadden ze me aangeraden. Maar ik raad het af... Zoals al gezegd, je bent niet beschermd tegen TBC maar tegen de gevolgen ervan (voor 80% ofzo). Verder heb ik er echt veel last van gehad, zweren en alles. En nu ik terug ben kunnen ze niet meer testen dmv de mantoux. Nu moet ik maar "wachten" tot ik klachten heb en dan een röntgenfoto laten maken.

Groetjes,

Reactie van Carlien Ikink op 13 feb 2010 at 19:20
schermafbeelding

Hoi!
Ik ben vorige jaar in Zuid-Afrika geweest, ook de GGD raden mij aan om een BCG vaccinatie te zetten. Ik twijfelde er eerst over, maar heb het toch maar gedaan. Ook omdat ik een hekel heb aan die verschrikkelijk mantoux-test. En omdat ik in de toekomst zeker nog naar landen wil waar tbc voorkomt. Het enige nadeel is wel dat je je achteraf niet  snel kan laten testen, maar echt een lange tijd moet wachten in of afwachting voor klachten of een longfoto. Ik moet over een maandje een longfoto laten maken. Ook is het een nadeel dat het kan gaan zweren en zeer doen, gelukkig heb ik daar geen last van gehad en heb nu alleen maar een raar litteken er aan over gehouden. Suc6 met je keuze en veel plezier in Zuid-Afrika!!

groetjes

Reactie van Barbara op 14 feb 2010 at 21:30
schermafbeelding

Hoi,

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben er echter nog niet helemaal uit wat betreft de BCG vaccinatie. Zoveel wisselende reacties... Ik moet er nog maar even goed over nadenken!

Groetjes Dore

Reactie van Dore Bijlstra op 17 feb 2010 at 09:36
schermafbeelding

Hoi Dore,
toch nog even een reactie. Ik denk dat je geen groot risico loopt. Je bent slechts 1 maand op het project, woont niet onder primitieve omstandigheden in community,s. Tijdens het reizen loop je ook geen buitengewone risico,s. Als je niet in de zorgsector werkt, kun je m.i volstaan met na afloop een mantoux test. Als je wel in de zorg werkt of op een school zou ik met de werkgever/bedrijfsarts overleggen.
Groet,Hermien.

Reactie van Hermien Roddenhof op 17 feb 2010 at 12:41
schermafbeelding

De GGD heeft het bij mij in 2008 nooit over een BCG gehad...misschien dat de regels veranderd zijn. Ik denk dat je goede afwegingen moet maken, kom je op plaatsen waar het veel voor komt? Werk je in de zorg, heb je zin om voortaan altijd een röntgenfoto te moeten laten maken ipv een mantoux te laten zetten. Suc6!

Reactie van Eline Vredeveld op 17 feb 2010 at 19:50
schermafbeelding

Hi! Inmiddels 2 keer geweest ,nooit gedaan.
Ik mankeer niks, ik sluit me aan bij Hermien's verhaal.
Veel succes, grtjs Xio.

P.S. Dat soort vaccinaties lijken vaak meer kwaad dan goed te doen, maar dat is mn persoonlijke mening ;-)

Reactie van Xio op 21 feb 2010 at 21:44

Schrijf een nieuwe reactie

Schermnaam *:
Content *:
Anti spam *: antispamType de code links in het onderstaande invoerveld